Hoe werkt Personenalarmering?

 

Hoe werkt Personenalarmering?

Hieronder vindt u het antwoord op de meest gestelde vragen. Staat uw vraag er niet bij? Neem dan gerust contact met ons op!

Wat gebeurt er als ik op de alarmknop druk?

Wanneer u op de knop van uw pols- of halszender drukt, maakt het alarmtoestel contact met de Meldkamer. De centralist van de Meldkamer zal dan door de luidspreker van het alarmapparaat (de spreek-luisterverbinding) met u proberen te praten om te vragen wat er aan de hand is. De centralist beoordeelt de ernst van de situatie en schakelt zo nodig hulp in. In ernstige gevallen worden ook ambulance, brandweer of politie naar u toegestuurd.

Wat moet ik doen als ik per ongeluk op de alarmknop druk?

Dit kan natuurlijk gebeuren en is helemaal niet erg. Bent u thuis, loop dan rustig naar het alarmapparaat. Wacht tot u de centralist van de Meldkamer hoort en vertel dat u per ongeluk alarm heeft gemaakt. Bent u niet thuis? Dan bent u zeer waarschijnlijk ook zo ver weg van het apparaat (verder dan een straal van 30 meter) dat uw alarmknop geen contact maakt en u dus ook geen vals alarm heeft geslagen.

Wat gebeurt er als ik niet reageer via de spreek-luisterverbinding?

Krijgt de centralist geen contact met u via het alarmapparaat (omdat u niet op spreekafstand van het apparaat bent of omdat u niet kúnt reageren) dan zal de centralist u proberen te bellen. Krijgt de centralist dan nog steeds geen contact met u, dan worden - afhankelijk van uw abonnement -, uw contactpersonen of een verpleegkundige van ZZG zorggroep ingeschakeld.

Wie of wat is de Meldkamer?

Zoals gezegd is het alarmapparaat aangesloten op de Meldkamer. De Meldkamer is 24 uur per dag, 7 dagen in de week bereikbaar. In de Meldkamer werken centralisten. Zij zijn opgeleid om - met het stellen van vragen - een alarmsituatie juist te beoordelen. De Meldkamer waar Sterker en FocusCura een overeenkomst mee hebben is van NAAST (https://sensire.nl/zorg-op-afstand) en is gevestigd in Doetinchem.

Wat is FocusCura?

Sterker Ouderenwerk werkt voor personenalarmering sinds december 2019 samen met FocusCura. FocusCura is specialist in personenalarmering en is voert alle werkzaamheden rondom personenalarmering uit. De aanmelding voor personenalarmering verloopt via Sterker. Meldt u zich aan dan kijken we meteen of u op andere vlakken ondersteuning kunt gebruiken. Door de samenwerking met FocusCura kunnen we de veiligheid en actualiteit rondom personenalarmering garanderen en hebben de sociale professionals en betrokken vrijwilligers van Sterker tijd om te doen waar we goed in zijn: u ondersteunen zodat u langer zelfstandig en veilig thuis kunt blijven wonen.

Hoe weet ik zeker dat de apparatuur goed werkt?

De verbinding tussen het alarmapparaat en de Meldkamer wordt eenmaal per week automatisch gecontroleerd. Daar merkt u dus niks van. Om er zeker van te zijn dat alles goed werkt adviseren wij u om eenmaal per maand een proefalarm te maken.

Hoe maak ik een proefalarm?

Een proefalarm maakt u het beste overdag op werkdagen. Zorg ervoor dat u binnen spreekafstand van uw alarmapparaat bent en druk op uw alarmzender. Het alarmapparaat maakt nu contact met de Meldkamer. Wanneer de centralist vraagt wat er aan de hand is, vertelt u dat u een proefalarm maakt. Nu weet u dat dat alles goed werkt en bent u gewend om uw alarm te gebruiken voor het geval er écht iets aan de hand is!

Kan ik met mijn alarmzender onder de douche?

Jazeker! Wij adviseren u juíst om de zender tijdens het douchen te dragen. In de badkamer is de kans op vallen groot. Doen dus. De zender mag niet mee in bad (of het zwembad en de sauna), maar leg ‘m tijdens het badderen wél binnen handbereik. Dat wil zeggen, leg de zender laag, op een krukje of stoel. Als u gevallen bent is de wastafel of het plankje erboven ver buiten bereik.

Aan wie geef ik mijn keuze alarmknop door (polsband of halsketting)?

U heeft de keuze tussen een polsband of een halsketting. Bij het invullen van het aanvraagformulier hoeft u nog niet aan te geven voor welk alarmknop u kiest. U kunt dit aangeven op het moment dat de medewerker van FocusCura de apparatuur bij u komt installeren.

Sieraad Personenalarm
Sieraad 

Wat kan ik doen als ik liever niet wil dat de alarmknop zichtbaar is?  

Misschien is 'het sieraad' dan iets voor u! Dit fraai vormgegeven sieraad, dat tegelijk dienst doet als persoonlijk alarm is een perfecte keuze voor mensen die zich veilig willen voelen, maar geen zichtbaar alarm willen dragen. Voor slechts € 2,15 extra per maand kunt u kiezen voor het sieraad in plaats van de standaard hals- of polszender  (aanvinken op het aanvraagformulier).

Werkt personenalarmering ook buiten?

De apparatuur die FocusCura aan u uitleent werkt in een straal van zo’n 30 meter rondom het alarmapparaat. Wilt u weten hoe het bereik bijvoorbeeld achterin uw tuin of bijkeuken is? Probeer dan om vanaf die plek een proefalarm te maken terwijl iemand anders bij het alarmapparaat blijft om via de spreek-luister-verbinding te laten weten dat het om een test gaat. Bent u op zoek naar personenalarmering die nadrukkelijk ook buitenshuis werkt, kijk dan naar systemen die via GPS werken.

Ik ben een tijdje niet thuis. Moet ik dat melden?

Wanneer u langer dan een week niet thuis bent, is het goed om dat aan FocusCura door te geven. Zo wordt in het geval van een storing de alarmopvolging niet onnodig in gang gezet.

Mijn apparaat doet het niet. Wat nu?

Kijk of de stekker in het stopcontact zit. Controleer dan eventueel of uw telefoon het doet (alleen oudere apparaten werken via de telefoonlijn). Doet de telefoon het niet? Neem dan contact op met uw telefonieaanbieder. Maak vervolgens een proefalarm om te controleren of het apparaat contact maakt met de Meldkamer. Maakt het apparaat geen contact met de Meldkamer? Bel dan met het storingsnummer van FocusCura: 0900 - 362 87 28 72, bereikbaar van 8.00 tot 22.00 uur.

Wanneer is de batterij leeg en wat moet ik dan doen?

FocusCura houdt de batterijen op afstand in de gaten. Wanneer een batterij leeg begint te raken neemt FocusCura contact met u op om deze te komen vervangen. Hier hoeft u zelf dus niets voor te doen en hier zijn geen aanvullende kosten aan verbonden. Het alarm kan ook aangeven dat er problemen zijn. Neem dan direct contact op met het nummer wat op het alarm genoteerd staat.

Ik doe de deur van binnenuit altijd extra op slot met een schuif of knip, kan dat nog?

Nee, niet meer doen! Draai voortaan de deur alleen nog met de sleutel op het nachtslot en haal de sleutel uit het slot. Het is belangrijk dat in geval van nood de ingeschakelde hulp altijd snel bij u naar binnen kan. Lukt dit niet omdat de deur vergrendeld is? Dan kan men in het ergste geval de deur of een raam forceren.

Waar moeten de contactpersonen bij Sociale alarmopvolging aan voldoen?

U geeft drie contactpersonen aan ons op met elk een mobiel telefoonnummer. Het liefst zijn dat drie mensen uit drie verschillende huishoudens, zodat ze niet tegelijkertijd op vakantie of een feestje zijn. Contactpersonen wonen op maximaal 20 minuten afstand en moeten in de regel altijd telefonisch bereikbaar zijn. U zorgt ervoor dat alle contactpersonen een sleutel van uw huis hebben.

Ik heb geen drie contactpersonen die aan de gestelde voorwaarden voldoen. Wat nu?

Heeft u alle buren al gevraagd en kunt u echt niet genoeg goede contactpersonen bereid vinden om de opvolging te doen? In dat geval adviseren we u om voor Professionele alarmopvolging te kiezen. In geval van nood schakelt de centralist van de Meldkamer een verpleegkundige van ZZG zorggroep in. De verpleegkundige is dan binnen 45 minuten bij u.

Hoe lang duurt het voordat mijn apparaat wordt aangesloten?

Wanneer u bij Sterker Ouderenwerk een aanvraag heeft gedaan voor personenalarmering, neemt FocusCura vervolgens contact met u op om een installatieafspraak te maken. Bij sociale alarmopvolging probeert FocusCura om binnen 14 werkdagen het apparaat aan te sluiten. Bij profesionele alarmopvolging probeert FocusCura binnen 20 werkdagen het apparaat aan te sluiten. Dit duurt langer omdat ZZG Zorggroep eerst de aanvraag komt beoordelen in een persoonlijk gesprek. Aan een spoedaansluiting zijn extra kosten verbonden. Deze spoedaansluiting wordt alleen bij hoge uitzondering opgestart, met schriftelijke verwijzing van een transferverpleegkundige, huisarts, praktijkondersteuner of wijkverpleegkundige. Bij een spoedaansluiting probeert FocusCura binnen 7 werkdagen het apparaat aan te sluiten.

Waarom komt ZZG Zorggroep langs wanneer ik van professionele alarmering gebruik wil maken?

ZZG Zorggroep vindt het belangrijk om bij een alarmering goed en snel te kunnen handelen. Tijdens het huisbezoek wordt er gekeken naar welke zaken van belang zijn om te weten wanneer u alarmeert. Denk hierbij o.a. aan bijzonderheden rondom uw gezondheidssituatie of de aanwezigheid van huisdieren. Er is uiteraard ook ruimte om zelf vragen te stellen. Daarnaast worden in het gesprek de Voorwaarden van ZZG met u besproken. Na afloop van het huisbezoek beoordeelt de wijkverpleegkundige of de aanvraag akkoord is. Zo ja, dan wordt de aanmelding doorgezet naar FocusCura voor het regelen van de technische aansluiting.

Zitten er extra kosten verbonden aan het gesprek met ZZG Zorggroep? 

Het bezoek is voor u kostenloos.

Mag er iemand aanwezig zijn bij het gesprek met ZZG Zorggroep?

Mocht u het fijn vinden dat uw mantelzorger of er iemand vanuit uw netwerk aansluit bij dit gesprek dan is dit zeker mogelijk.

Er verandert iets in mijn gegevens, wat moet ik doen?

Gaat u verhuizen, stapt u over van telefonieaanbieder of krijgt u een ander telefoonnummer? Dan moet u dat zo snel mogelijk aan FocusCura doorgeven.

Er verandert wat bij mijn contactpersoon of contactpersonen, wat moet ik doen?

Verandering in contactgegevens moet u altijd aan FocusCura doorgeven. Is een contactpersoon tijdelijk niet bereikbaar door bijvoorbeeld een vakantie? Geef dit dan ook door. En valt een contactpersoon weg? Dan laat u aan FocusCura weten wie daarvoor in de plaats komt.

Ik wil graag overstappen naar een andere telefonieaanbieder, kan dat?

Het overstappen naar andere (digitale) telefonieaanbieders kan - wanneer u nog een ouder type apparaat heeft - gevolgen hebben voor de werking van uw alarmapparaat. Het kan zijn dat de monteur het apparaat opnieuw goed moet aansluiten. De kosten daarvoor zijn voor uw eigen rekening. Wilt u weten of overstappen in uw geval gevolgen heeft? Neem dan vooraf contact op met FocusCura.

Ik wil graag overstappen van sociale naar professionele alarmopvolging, kan dat?

Ja, neem daarvoor contact op met FocusCura. In de meeste gevallen zal er een sleutelkluis moeten worden geplaatst.

Ik wil mijn abonnement opzeggen, hoe moet dit?

Alle abonnementen zijn per kalendermaand opzegbaar. Bel hiervoor naar 030 - 692 70 50 of mail naar service@focuscura.nl. Vermeld daarbij uw postcode en huisnummer. Heeft u een sleutelkluis? Dan komt er een installateur om de kluis te demonteren en deze met de apparatuur mee te nemen. Het abonnement stopt dan op de dag dat alles is opgehaald. U betaalt daarvoor eenmalig voorrijkosten. Heeft u geen sleutelkluis en alleen een alarmsysteem? Dan kunt u de apparatuur ook kosteloos terugsturen in een speciale retourdoos. U vraagt zo’n retourdoos aan bij FocusCura. Zodra FocusCura de apparatuur heeft ontvangen wordt het abonnement stopgezet.

Op welke manier is FocusCura te bereiken?

De Klantenservice van FocusCura is op werkdagen telefonisch bereikbaar van 8.30 tot 17.00 uur via telefoonnummer 030 -692 70 50. Online is FocusCura 24 uur per dag, 7 dagen per week bereikbaar via het e-mailadres service@focuscura.nl.
Het storingsnummer 0900 - 362 87 28 72 is bereikbaar van 8.00 tot 22.00 uur.
Het postadres van FocusCura is: FocusCura B.V.Odijkerweg 13972 NE, Driebergen-Rijssenburg