Robotmaatje Tessa

We beleven onzekere tijden door het coronavirus. De dagbesteding en het wijkrestaurant zijn minder open, hulp is minder beschikbaar en sociaal contact beperkt. Voor mensen met beginnende dementie is het resultaat van de coronamaatregelen nu veelal: nog minder contact en structuur in de dag. Het kan daardoor extra moeilijk zijn om dagelijkse activiteiten als eten of bewegen te ondernemen. Als mantelzorger of hulpverlener merk je misschien dat iemand minder initiatief neemt en moeite heeft met overzicht bewaren. Tegelijkertijd wil je ook het risico op besmetting verkleinen en hou je zoveel mogelijk afstand. Kun je wel wat hulp gebruiken bij deze zorg op afstand? Maak dan kennis met Tessa!

Wie is Tessa? 

Tessa is een kleine sociale robot die structuur brengt in het dagelijks leven van mensen met beginnende dementie of andere cognitieve beperkingen. Tessa spreekt berichten en herinneringen uit die eenvoudig kunnen worden ingesteld via een app op de telefoon, tablet of computer. Hierdoor kan je naaste of cliënt op afstand geholpen worden bij initiatief nemen tot dagelijkse activiteiten als eten, drinken of bewegen. Tessa houdt met haar gesproken berichten iemand ook gezelschap en kan zo het gevoel van eenzaamheid verminderen. 

Bezoek de website van Tinybots voor meer informatie en uitleg over Tessa.

Tessa in coronatijd

Mensen met dementie kunnen juist nu wat extra steun gebruiken, terwijl er minder hulp over de vloer komt. Deze tijd kan misschien vragen oproepen als 'waarom komt er nog maar zo weinig bezoek?' Tessa spreekt berichten uit van naasten en zorgt zo voor verbondenheid. 
Tessa kan ook helpen bij het stap voor stap begeleiden van dagelijkse handelingen zoals koffie zetten. En wanneer Tessa een vraag stelt, luistert ze naar ‘ja’ en ‘nee’. Het antwoord wordt weergegeven in de app. Zo kun je boodschappen doorgeven, begeleiding bieden en vragen stellen op afstand en verkleinen we de kans op besmetting met corona. 

Voor wie? 

 Tessa kan mensen helpen die moeite hebben met ten minste één van de volgende dingen:  

  • Besef van tijd of plaats
  • Het nemen van initiatieven 
  • Het bewaren van dagstructuur of moeite met verandering
  • Plannen en overzicht bewaren 
  • Een gemis aan regelmatig contact 

 En voldoen aan alle volgende voorwaarden: 

  • Woont in de gemeente Nijmegen
  • Kortetermijngeheugen is voldoende om een boodschap te begrijpen of instructie op te volgen 
  • Verstaat de Nederlandse taal (voldoende) 
  • Heeft geen ernstige gehoorproblemen 
  • Er is een (centrale) plek in huis waar de oudere zich veel bevindt 
  • De oudere is voldoende gemotiveerd om Tessa in huis toe te laten 

Wie bedient de app?

De berichten die Tessa uitspreekt worden bij voorkeur ingesteld door iemand die de dagelijkse beslommeringen en interesses van de oudere goed kent. Is er een digitaal vaardige mantelzorger met eigen smartphone, tablet of computer? Dan is dat de eerst aangewezen persoon om Tessa in te stellen. Om ervoor te zorgen dat de mantelzorger en oudere een goede start maken, belt een speciaal opgeleide vrijwilliger in de week van levering met de mantelzorger voor advies. En twee weken later bellen we nogmaals om te evalueren. 

Is er geen digitaal vaardige mantelzorger? Dan zet Sterker een Tessa-maatje in. Deze vrijwilliger brengt, samen met de oudere en andere betrokkenen, de dagstructuur en activiteiten in kaart. Vervolgens stelt het Tessa-maatje de Tessa in en past de berichten zo nodig geregeld aan.

Kosten

Het gebruik van een Tessa is de eerste 12 maanden gratis.

Sterker kan Tessa 12 maanden kosteloos aanbieden doordat we vanwege de coronacrisis een subsidie hebben gekregen voor de aankoop van 27 Tessa's. Tessa wordt geleverd met een mifi-router en is daarmee voorzien van haar eigen internet.

Na een jaar kunt je besluiten door te gaan met Tessa. Echter, tenzij Sterker tegen die tijd ander subsidiemogelijkheden heeft gevonden, zullen we de dan geldende abonnementskosten en het data-abonnement moeten doorberekenen. De huidige abonnementskosten voor een Tessa zijn 36 euro per maand en voor het data-abonnement 5 euro per maand. 

Meer weten?

Heb je nog vragen of twijfel je of Tessa geschikt is voor je naaste of cliënt? Neem dan telefonisch contact met ons op zodat we met je mee kunnen denken. 

Misschien interessant voor u?