Personenalarmering

Een ongeluk zit in een klein hoekje. Vallen, niet meer op kunnen staan en hulpeloos op de grond liggen. Met Personenalarmering kunt u met één druk op de knop dag en nacht hulp inschakelen. Voor iedereen een veilig gevoel.

Hoe werkt personenalarmering?

U krijgt een draadloze zender met een alarmknop en een alarmapparaat in de woonkamer. De zender draagt u altijd om uw hals of pols. Als er iets gebeurt, is een druk op de alarmknop van het zendertje voldoende om dag en nacht hulp in te schakelen. Het alarmapparaat legt direct contact met de Meldkamer. De centralist vraagt u via het apparaat wat er aan de hand is en beoordeelt de ernst van de situatie. 

Afhankelijk van uw abonnement worden in geval van nood door de Meldkamer uw eigen contactpersonen óf de thuiszorg ingeschakeld. U kunt kiezen uit twee abonnementen:

Sociale alarmopvolging (alarmopvolging door eigen contactpersonen)

Alarmopvang door de meldkamer met alarmopvolging door familie, vrienden of buren. Indien nodig neemt de centralist contact op met uw contactpersonen. Als de centralist de situatie als nood beoordeeld wordt ook direct de hulp van ambulance en/of politie ingeschakeld.

De voorwaarden voor Sociale alarmopvolging zijn dat u ten minste drie contactpersonen heeft die altijd hun telefoon kunnen beantwoorden en in de regel binnen 30 minuten bij u kunnen zijn. Deze contactpersonen hebben een sleutel van uw huis.

Professionele alarmopvolging (alarmopvolging door de thuiszorg)

Alarmopvang door de meldkamer en alarmopvolging door verpleegkundigen van ZZG zorggroep Nijmegen. Indien nodig neemt de centralist contact op met de zorgcentrale van ZZG zorggroep. Een verpleegkundige is dan binnen 30 minuten bij u om zorg te verlenen. Als de centralist de situatie als nood beoordeeld wordt ook direct de hulp van ambulance en/of politie ingeschakeld. 

Sterker en FocusCura

Sterker werkt sinds 1 oktober 2019 voor Personenalarmering samen met FocusCura. U kunt zich via Sterker aanmelden voor personenalarmering. Bent u reeds klant dan kunt u zich bij vragen, voor het wijzigen van gegevens of het opzeggen van uw abonnement rechtstreeks tot FocusCura wenden, telefoonnummer: 030 - 692 70 50.

Kosten 

  • De maandelijkse kosten voor uw abonnement voor Sociale alarmopvolging zijn € 23,50.
  • De maandelijkse kosten voor Professionele alarmopvolging zijn € 36,05 en voor het huren van de kluis € 4,95.
  • U betaalt voor Sociale alarmopvolging eenmalig aansluitkosten à € 85,95. Bij Professionele alarmopvolging moet er ook een sleutelkluis geplaatst worden en betaalt u € 123,00.
  • In geval van spoedplaatsing betaalt u € 62,28 toeslag.
  • Demontage kluis en ophalen alarmapparaat bij beëindiging van de personenalarmering kost € 37,75.
  • Personenalarmering wordt soms vergoed door uw zorgverzekering. Informeer bij uw zorgverzekeraar voor de mogelijkheden.

Heeft u een laag inkomen? Dan kunt u een tegemoetkoming in de kosten aanvragen via de Bijzondere bijstand van de gemeente Nijmegen. 

Andere vormen van alarmering

Naast alarmering in huis via een alarmapparaat dat aangesloten is op uw telefoon, zijn er ook andere vormen van personenalarmering met elk hun eigen voor- en nadelen. Een overzicht van (lokale) aanbieders en vormen van personenalarmering vindt u op de Wegwijzer024.

Misschien interessant voor u?