Personenalarmering

Een ongeluk zit in een klein hoekje. Vallen, niet meer op kunnen staan en hulpeloos op de grond liggen. Met personenalarmering kunt u met één druk op de knop dag en nacht hulp inschakelen. Voor iedereen een veilig gevoel!

Met ingang van 22 januari 2024 is het niet meer mogelijk om via ons personenalarmering aan te vragen. Wij verwijzen u graag door naar Focus Cura 030 - 692 70 50 (sociale alarmering) en/of ZZG Zorggroep 024 - 366 57 77 (professionele alarmering).

 

Hoe werkt personenalarmering?

U krijgt een draadloze zender met alarmknop en een alarmapparaat in de woonkamer. De zender draagt u altijd om uw hals of pols. Als er iets gebeurt drukt u op de alarmknop. Het alarmapparaat legt dan direct contact met de meldkamer. De centralist vraagt u via het apparaat wat er aan de hand is en beoordeelt de ernst van de situatie.

Er zijn twee soorten alarmopvolging; sociale alarmopvolging of professionele alarmopvolging:

Sociale alarmopvolging = alarmopvolging door eigen contactpersonen

Alarmopvang door de meldkamer met alarmopvolging door familie, vrienden of buren. Indien nodig neemt de centralist contact op met uw contactpersonen. Als de centralist de situatie als nood beoordeeld wordt ook direct de hulp van ambulance en/of politie ingeschakeld. U wijst drie contactpersonen aan die altijd goed telefonisch bereikbaar zijn én binnen 20 minuten bij u kunnen zijn. U zorgt ervoor dat alle contactpersonen een sleutel van uw huis hebben.

Eén van de organisaties die sociale alarmopvolging bieden is Focus Cura: 
https://www.focuscura.com/nl

Professionele alarmopvolging = alarmopvolging door de thuiszorg

Alarmopvang door de meldkamer en alarmopvolging door verpleegkundigen van ZZG zorggroep. Indien nodig neemt de centralist contact op met de zorgcentrale van ZZG zorggroep. Een verpleegkundige is dan binnen 45 minuten bij u om zorg te verlenen. Als de centralist de situatie als nood beoordeelt wordt ook direct de hulp van ambulance en/of politie ingeschakeld. Om toegang tot uw woning te verkrijgen plaatst ZZG een digitaal toegangsysteem (Telelock). Een wijkverpleegkundige van ZZG Zorggroep komt binnen twee weken na uw aanvraag bij u op bezoek. Het doel van dit bezoek is belangrijke informatie te verzamelen waardoor zij bij een alarmering snel kunnen handelen en zij de noodzakelijke zorg- of ondersteuning kunnen bieden. Let op: Na afloop van dit bezoek beoordeelt de wijkverpleegkundige of de aanvraag akkoord is. Bij akkoord zal de aanvraag doorgezet worden naar FocusCura voor de technische aansluiting.  

Tegemoetkoming in de kosten

Soms vergoedt de zorgverzekeraar de kosten voor personenalarmering. Kijk op de website van Focus Cura of dat geldt voor uw zorgverzekering en wat u vervolgens moet regelen voor deze vergoeding. 

Heeft u een laag inkomen en vergoedt uw zorgverzekeraar uw personenalarmering niet? Dan kunt u gebruik maken van vergoedingen vanuit de gemeente Nijmegen. 

Andere vormen van alarmering

Naast alarmering in huis via een alarmapparaat dat aangesloten is op uw telefoon, zijn er ook andere vormen van personenalarmering met elk hun eigen voor- en nadelen. Een overzicht van (lokale) aanbieders en vormen van personenalarmering vindt u op Wegwijzer024.
 

Met ingang van 22 januari 2024 is dit formulier gesloten. Er zijn geen nieuwe inzendingen meer via ons mogelijk. Wij verwijzen u graag door naar Focus Cura 030 - 692 70 50  (sociale alarmering) en/of ZZG 024 - 366 57 77 (professionele alarmering).

Misschien interessant voor u?